Logo
تاریخ : چهارشنبه 16 بهمن 1392
کد 338

بیانیه دومين نشست روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری

دومين نشست روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در دولت تدبير و اميد كه با شعار «گفتمان علم و فناوری، کلید اقتدار ملی» در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد ، با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.

دومين نشست روساي دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و مراکز آموزشی و پژوهشی در دولت تدبیر و امید که با حضور و سخنرانی رئیس محترم جمهوري، جناب آقای دکتر روحانی برگزار شد سرآغاز فصل جدیدی از حیات نظام آموزش عالی کشور و حرکت شتابان دانشگاه ها برای ترویج گفتمان علم ، تحقیقات  و فناوری محسوب می شود. تقارن برگزاری این نشست با ایام مبارک دهه فجر در دانشگاه شهید بهشتی نوید بخش چشم انداز روشن و امیدبخش فراروی توسعه متوازن و پیشرفت دانش بنیان کشور است. شرکت کنندگان در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان های بلند امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب بر موارد ذیل تأکید می کنند :

1.   تحقق اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمي كشور و پاسخگویی به مطالبات نظام و رهبری از حوزه های علم، تحقیقات و فناوری، آنگونه که ریاست محترم جمهوری به آن تأکید کردند، مستلزم نقش آفرینی و مسئولیت پذیری دانشگاه و دانشگاهیان در قبال مهم ترین و خطیرترین مسائل و معضلات و پرسش های فراوان در ابعاد ملی و بین المللی است. بر همین اساس ، شرکت کنندگان به نمایندگی از آحاد جامعه علمی  و دانشگاهی بر آمادگی خود برای حضور فعال در عرصه های مختلف حیات اجتماعی و کمک به دولت تدبیر و امید تاکید می نمایند.  

2.    تاکیدبر تعادل بخشي میان کمیت و کیفیت در کلیت نظام آموزش عالی کشور مورد اهتمام شرکت کنندگان در نشست بوده و اولویت دادن به مقوله کیفیت در تمام فرایندهای آموزشی و پژوهشی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

3.    شرکت کنندگان در نشست، تحقق دانشگاه اسلامی را آنچنانکه شایسته نظام اسلامی است منوط به ایجاد فضای اخلاقی، دینی و فرهنگی در محیط دانشگاه ، و گسترش و تعمیق مناسبات انسانی در میان دانشگاهیان در تمامی سطوح آن می دانند.

4.    شرکت کنندگان در نشست ، گشایش های ایجاد شده در فضای علمی و بین المللی در اثر تدابیر عقلانی و انقلابی دولت یازدهم را مغتنم شمرده و ضمن حمایت قاطع خود از فرایند مذاکرات بین المللی دولت، آمادگی خود را برای هر گونه همکاری و حمایت علمی و تخصصی در اين خصوص اعلام می نمایند.

5.    توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور همگام با روند تحولات شتابان جهانی ، نیازمند حرکت ملی به سوی اقتصاد دانش بنیان است. بر بستر همین ملاحظه، شرکت کنندگان در نشست بر توجه ویژه به تقویت و توسعه نهادهایی همچون پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه ها تاکید کردند.

6.    شرکت کنندگان در نشست، ضمن تاکید بر گسترش دیپلماسی علم و فناری و توسعه روابط علمی در سطوح بین المللی، منطقه ای و جهان اسلام ، خواستار توجه و حمایت ویژه دولت از ارتباطات و تعاملات علمی و تسهیل فرایندهای همکاری های نخبگان داخل و خارج هستند.

7.    اصل استقلال علمی و آزادی آکادمیک جوهره علم و نهاد دانشگاه است. در سنت سنيه اسلامی بر حرمت علم و عالم ، تضارب آراء و تعاطي اندیشه ها تاکید شده است. برهمین مبناست که شرکت کنندگان در این نشست کارآمدی دانشگاه ها و ارتقاي توان پاسخگویی آن به نیازها و معضلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی را در گرو تخطی نکردن از این اصل بنیادین می دانند.

منبع خبر: سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 16 بهمن 1392
  • ساعت 11
  • توسط A. Esmaeelzadeh
  • تعداد بازدید 1479
نظرات شما
captcha refresh