نخستین نشست کارگروه استانی مدیریت آموزش عالی آذربایجان شرقی با حضور دکتر ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و جمعی از مسئولان دانشگاهی استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزا
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بناب؛ نخستین نشست کارگروه استانی مدیریت آموزش عالی آذربایجان شرقی با حضور دکتر ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و جمعی از مسئولان دانشگاهی استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد
دکتر واحدی در این نشست با تأکید بر اینکه «تحول آموزش عالی» مفهومی فراتر از حوزه آموزش است، گفت: این تحول ابعاد گستردهتری همچون فناوری، نوآوری و توسعه منطقهای را نیز در بر میگیرد.
وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای مدیریت مرکزی افزود:تصمیم گرفته شد تا صدور مجوز مراکز نوآوری به استانها تفویض شود تا دانشگاهها نقش فعالتری در توسعه فناوری و کارآفرینی ایفا کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه آموزش عالی کشور با تغییر پارادایم روبهروست، به کاهش شمار دانشجویان اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از خانوادهها و داوطلبان، موفقیت را در مدرک دانشگاهی نمیبینند، بلکه مهارت و توانایی را ملاک اصلی پیشرفت میدانند.
وی افزود:روند اشتغال در ایران و جهان نیز به سمت مهارتمحوری حرکت کرده و بنابراین نظام آموزش عالی باید خود را با این تغییرات هماهنگ کند.
تأکید سرپرست دانشگاه بناب بر دو اولویت کلیدی
در ادامه این نشست، دکتر بهزاد بینش، سرپرست دانشگاه بناب، بر آمایش هدفمند و بهبود معیشت اعضای هیأت علمی و کارکنان به عنوان دو محور اساسی تأکید کرد.
ایشان در سخنان خود خاطرنشان ساخت: حرکت به سمت آمایش، تنها محدود به توزیع جغرافیایی رشتهها نیست، بلکه باید با نگاهی راهبردی و با درنظرگرفتن تمامی جوانب از جمله ظرفیتهای منحصربهفرد هر دانشگاه، نیازهای واقعی بازار کار منطقه و ایجاد همافزایی بین تمامی نهادهای علمی استان انجام پذیرد تا از پراکندگی منابع و موازیکاریها جلوگیری شود.
دکتر بینش در ادامه، موضوع بهبود وضعیت معیشتی اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاهها را به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه کیفی آموزش عالی مطرح نمود و اظهار داشت: برای حرکت پرشتاب به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم و تحقق مأموریتهای جدیدی مانند کارآفرینی و نوآوری، داشتن نیروی انسانی باانگیزه و توانمند شرط اول است. این مهم بدون توجه جدی به رفاه و معیشت این عزیزان که سرمایههای اصلی نظام علمی کشور هستند، محقق نخواهد شد.
در این نشست بر لزوم تفویض واقعی اختیارات به کارگروههای استانی و پیگیری مصوبات در سطح ملی نیز تأکید شد.
گزارش تصویری:


