Logo
تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1396
کد 898

پیام ریاست دانشگاه بناب به مناسبت هفته پژوهش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بناب؛ دکتر کریم عباسیان به مناسبت هفته پژوهش پیامی صادر کرد؛ در متن پیام آمده است:
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بناب؛ دکتر کریم عباسیان به مناسبت هفته پژوهش پیامی صادر کرد؛ در متن پیام آمده است:
 
بسمه تعالی
تجاری سازی علم و تولید ثروت از یافته های علمی و رفع نیاز جامعه از طریق ارتباط دانشگاه و صنعت و تبدیل فکر و اندیشه به محصولات تجاری از تکالیف مهم پژوهشگران دستگاههای پژوهشی و فناوری محسوب می گردد
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
 
در قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه و نقشه جامع علمی کشور، ضوابط مختلفی برای حمایت از ارتباط صنعت و دانشگاه تصویب شده است؛ و باید دیگر قوانین مکمل و مناسب برای تسهیل ارتباط دانشگاه­ها با صنایع و رشد شرکت­های دانش بنیان به تصویب رسیده و نظارت کافی بر اجرای قوانین مصوب صورت پذیرد تا از توان تخصصی دانشگاه­ها و کمبودها و ضعف­های فناوری صنایع به­عنوان دو بال ظرفیت توسعه پژوهش و فناوری کشور و توسعه­ی ارتباط دانشگاه با صنعت استفاده شود و این ظرفیت بزرگ باید در راستای مشکلات کشور مثل بحران آب، آلودگی محیط زیست و مشکلات اقتصادی قرار گیرد.
در امور آموزشی و پژوهشی باید استانداردها را تعریف کرد و فرآیند اعطای این استاندارد باید توسط دانشگاه­ها با الگو قراردادن کشورهای پیشرو و موفق و بومی­سازی استانداردهای آنها در اولویت قرارگیرد. زنجیره ارتباط دانشگاه و صنعت یک زنجیره­ای چندمولفه ای است و باید همه قسمت­های این زنجیره بهم پیوسته به درستی کارکنند، تا نتیجه بخش باشند. برای نمونه، در همه­ی صنایع تولیدی کشور باید واحد تحقیق و توسعه راه­اندازی شود. در دانشگاه­ها هم، همخوانی برنامه­ها و متون درسی با مقتضیات صنعت و بازار کار، ارتقاء مهارت تحقیقاتی از جمله ملزومات این زمینه هستند. همچنین، بهبود ساختار پژوهشی، افزایش توان علمی و رویکرد به فناوری­های نو از جمله راهکارها برای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه است.
در چند سال­ اخیر، در مقایسه با گذشته، همکاری دانشگاه­ها با صنایع کشور بصورت قابل توجهی تقویت شده است؛  و وزارتخانه های دفاع، نفت، نیرو و صنعت به عنوان دستگاه­های اجرایی برتر با دانشگاه­ها همکاری پژوهشی و فناوری می­نمایند.
که در این راستا در وزارت­خانه­های  دفاع، نفت، نیرو و صنعت روش­ها و پروتکل­های مختلفی برای ارتباط با دانشگاه­ها جهت حل مشکلات پژوهشی و فناوری اولویت­دار و حمایت از دانشگاه­های رسالت محور متداول شده­اند. همکاران محترم هیئت علمی دانشگاه با عنایت به تخصص خویش می­توانند با این روش­ها و پروتکل­ها آشنا شده و با استفاده از حمایت­ها و زیرساخت­های دانشگاه فعالیت­های پژوهشی و فناوری خود را توسعه دهند. برای مثال در وزارت نفت، مشارکت در طرح­های کلان انتقال فناوری، حضور در پروژه­های پژوهشی، حضور در بخش تحقیق و توسعه، حضور در طرح خرید تجهیزات پرکاربرد از داخل کشور و حمایت از پایان­نامه­های مرتبط با نفت و گاز را مسیرهای همکاری دانشگاه­ها با وزارت نفت طرح­های اولویت­دار هستند.
در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه طرح «توانمند‌سازی و توسعه اشتغال پایدار»، بنام طرح تاب وجود دارد. هدف اصلی این طرح ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری موجود و جهت‌دهی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری در مسیر دانش‌بنیان از طریق دانش فنی جدید و استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در تمامی مقاطع برای راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه از دیگر اهداف آن است.  ضمنا طرح پسا دکتری صنعتی، فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری در صنایع و طرح کارورزی دانش­آموختگان دانشگاه­ها از دیگر طرح­های ارتباط این وزارت با دانشگاه­هاست.
بنابراین، در راستای این سیاست ملی، زمینه مناسب برای فعالیت­های پژوهشی و فناوری دانشگاه­ها در حال شکل­گیری است. دانشگاه نوپای بناب نیز باید رسالت خود در حوزه­ی پژوهش و فناوری را در منطقه، کشور و حتی در سطح بین­المللی بصورت شایسته پیگیری نماید.
 
 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 28 آذر 1396
  • ساعت 12
  • توسط کاربر سایت اداره روابط عمومی
  • تعداد بازدید 493
نظرات شما
captcha refresh