دکتر بهزاد بینش سرپرست دانشگاه بناب در پیام خود بر مدیریت مبتنی بر خرد جمعی، اتکا به اسناد بالادستی، توجه به رفاه اساتید، کارکنان و دانشجویان، توسعه زیرساخت ها، توسعه رشته های جدید متناسب با نیازهای صنعت و جامعه و ارتقای جایگاه ملی و منطقه ای دانشگاه بناب تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بناب، دکتر بهزاد بینش سرپرست دانشگاه بناب پیامی به شرح زیر صادر کرد:
بسمه تعالی
به نام آن که تن را نور جان داد، خرد را سوی دانایی عنان داد
خداوند متعال را شاکرم که بار دیگر توفیق خدمتگزاري به اساتید، کارکنان و دانشجويان عزیز دانشگاه بناب را بر من عطا کرد؛ بار مسئولیتی که در سایه اعتماد مقام عالی وزارت و همراهی مسئولین منطقهای و همکارانم در دانشگاه بناب بر دوش حقیر نهاده شد، باشد که در پیشگاه حضرت ولیعصر (عج) و مردم پرتلاش و متمدن شهرستان بناب رستگار شوم.
اکنون که در نقطه آغازین فصل نوینی از رشد و توسعه دانشگاه بناب قرار داریم؛ با باور عمیق به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند "دانشگاه مبدا تحول جامعه است"، با هدف تحقق دانشگاهی تمدن ساز و در خدمت نیازهای جامعه و با رویکرد ایجاد وفاق و همدلی بین تمام ذینفعان آن، قدم به این عرصه پرچالش و متعالی میگذارم؛ لذا در این راستا اهم نکات و خطمشی های مدیریتی را حضورتان عارض می شوم:
۱- خرد جمعي، کار تیمی و عقلانیت علمی پایه و اساس هر تحول و هدفگذاری است. با اين نگرش، ضمن تقدیر و تشکر از خدمات و زحمات شبانه روزی همه مدیران و رؤسای دانشگاه در ادوار گذشته، دست تمام همکاران علمی و اداری، نخبگان جامعه، مدیران مجرب، علمای عظام و سایر دلسوزان را جهت راهنمایی و کمک به تحقق آرمانهای والای دانشگاه و توسعه پایدار جامعه به گرمی می فشارم. ایجاد فضاي تعامل و گفتگوی سازنده و اعتماد بين تمام ذینفعان دانشگاه، ضرورت پویایی و اعتلای آن است.
۲- اسناد بالادستی آموزش عالی کشور، شامل سند نقشه جامع علمی کشور، سند آمایش سرزمینی و غیره که حاصل سال ها مطالعه و کار عمیق علمی و تجربی است، محور تمام برنامه های پیش رو خواهد بود. لذا در این راستا تقویت قانونگرایی، شفافيت در تمام فرآیندها، اجرای دقیق آیین نامه ها و بخشنامهها، انضباط اداری و مالي، افزایش پاسخگويي به همراه نظارت و ارزیابی حسن انجام امور محور فعالیت ها خواهد بود.
۳- اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان عزیز به عنوان سه رکن اصلی و اساسی دانشگاه هستند. تأمین امنیت روانی، رفاهی و مادی ایشان لازمه هر گونه رشد و بالندگی دانشگاه است. لذا به جد به ارتقاء کرامت انسانی در شأن یک عنصر دانشگاهی، شایسته سالاری و عدالت محوری در تعامل با سرمایه های انسانی دانشگاه همت خواهیم نمود. پیگیری مسائل و تأمین نیازهای صنفی و رفاهی نظیر مسکن، سفر، شرکتهای تعاونی سودآور، ارتقاء منزلت اجتماعی و غیره جزء وظایف اصلی این مدیریت خواهد بود.
۴- دانشگاه ها در کشور عزیزمان ایران با عبور از رسالت های قبلی خود شامل نسلهای آموزش محور، پژوهش محور و صنعت محور، در حال حاضر به عنوان دانشگاه های نسل چهارم رسالت جامعه محوری را بر عهده دارند. همچنین با چشم انداز تیزبینانهای که رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی) تعریف نمودهاند، دانشگاه ها بایستی در نسل پنجم خود، منشأ تمدن سازی ایرانی و اسلامی باشند. لذا، دانشگاه بناب در راستای تحقق رسالت خود، اجرا و توسعه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را اصلی ترین محور برنامه های پیش رو قرار خواهد داد. تولید فکر و اندیشه بر مبنای مطالعات علمی برای اداره جامعه بایستی در تک تک عناصر دانشگاه نمود داشته باشد. میزان و نحوه ارتباط و تعامل دانشگاه با سایر مجموعه ها در سطح منطقه و حتی کشور بایستی تغییر و تسهیل گردد و در جهت جلب اعتماد متقابل گام برداشت، تا از این طریق زمينه را براي حضور و مشارکت موثر نخبگان دانشگاهی در تصميمسازيهاي كلان و منطقه ای فراهم نمود.
۵- توسعه زیرساختهای فیزیکی، فضای آموزشی و اداری و رفاهی از ضرورت های توسعه علمی و تربیب نیروی کار متخصص، متعهد، خلاق، پویا و کارآفرین است که به عنوان یکی از گلوگاه های توسعه دانشگاه بناب در سال های اخیر مطرح می باشد. در راستای تحقق این امر و با هدف ارتقاء جایگاه دانشگاه بناب در بین جامعه علمی کشور برنامه های مفصلی اجرایی خواهد شد.
۶- توسعه رشتههای جدید با محوریت خط مشی های فوق الذکر، با تکیه بر تجربیات موفق گذشته و در نظر گرفتن نیازهای منطقهای از ضروریات سرآمد شدن دانشگاه بناب در سطح ملی و بین المللی است. در این راستا توجه به کارایی و چابک سازی فرآیندهای آموزشی با تمرکز بر فناوریهای نو، روشهای نوین آموزشی و هوش مصنوعی از جمله برنامه های پیش رو می باشد.
۷- لازمه ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطح منطقه ای و ملی و همچنین حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و درآمدزا که منابع انسانی و سایر ذینفعان دانشگاه را سرشار از انتفاع کند؛ توسعه و تسهیل ارتباطات با مجموعه های صنعتی و دولتی و همچنین مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی است. تعامل با رسانه ها و مسئولین منطقه ای نیز پیش شرط امر فوق می باشد. به باور اینجانب "تعامل" حلقه گم شده دانشگاه بناب در طول سه دهه عمر آن بوده که به جد بایستی هم از لحاظ ظرفیت ذهنی و اجرایی نیروی انسانی دانشگاه در این راستا گام برداشت. عمیقا معتقدم دانشگاهها بر خلاف گذشته، موجودیتی مستقل و مجزا در حصار دیوارهای بلند خود نیستند و اساساً سازمانهای غیرمتعامل و منزوی در ساله ای آتی محکوم به فنا می باشند.
۸- مدیریت دانشگاه در سطوح مختلف سلسله مراتبی در تمام تصمیمات حوزه های مختلف توسعه آموزشی، عمرانی، فرهنگی، ارتباط با صنعت، مدیریت منابع انسانی، سیستم ارتقاء و مسیر شغلی، جذب نیروی انسانی و غیره صرفاً بر نظریه ها، اصول و روش های علمی متکی خواهد بود و سعی خواهد شد از هر گونه آزمون و خطا، تصمیمات شهودی، عجولانه و احساسی اجتناب گردد.
۹- توانمندسازی نیروی انسانی و بهره گیری از انواع شیوه های آموزشی برای ارتقاء و بهبود توانایی های آموزشی و اجرایی در حوزه های مختلف از اصول کاری انجام وظایف خواهد بود. نظارت و ارزشیابی عملکرد و پرداخت عملکردی از الزامات این امر است.
۱۰- طبق موازین عرفی و شرعی جامعه اسلامی ایران عزیزمان؛ مباحث فرهنگی، پرورشی، انسانسازی و اجتماعی از انتظارات به حق از دانشگاه می باشد. دانشگاه بایستی قبل از اینکه متخصص تربیت کند، یک انسان تربیت نماید تا بتواند سبب ارتقاء کرامات و کمالات فردی و اجتماعی باشد و راه نیل به جامعه متمدن و جلب رضای باری تعالی را هموار سازد. این موضوع از ارزشهای حاکم بر تمام برنامه های دانشگاه بناب در سال های آتی خواهد بود.
در پایان، تعهد می نمایم با تمام توان در مسیر خدمت به این نهاد علمی در راستای اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی و اعتلای نام و جایگاه کشور عزیزمان ایران قدم بردارم. امید دارم که با همکاری اساتید، کارکنان، دانشجویان و مسئولان زحمتکش دانشگاه بناب و در سایه الطاف الهی، دانشگاه بناب را به سرآمدی در مسیر علم، تحول و آیندهسازی برای سرزمین اسلامی مان ایران بدل سازیم
.
باتقدیم احترام
بهزاد بینش