Logo
تاریخ : جمعه 24 شهريور 1402
کد 1534

در بیانیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور اعلام شد:

دانشگاه‌ها با حضور قاطبه اعضای هیات علمی، پررونق‌تر از گذشته فعالیت می‌کنند

شرکت‌کنندگان در اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری (۲۰ و ۲۱ شهریور) در بیانیه‌ پایانی خود اعلام کردند: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با حضور قاطبه اعضای هیأت علمی مؤمن، متعهد و وطن‌دوست، امور مهم آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگ و تربیت را پررونق‌تر از گذشته ادامه خواهند داد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، روزهای دوشنبه و سه شنبه (۲۱ و ۲۱ شهریور) میزبان اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور بود.
 
شرکت‌کنندگان در پایان این اجلاس دو روزه در بیانیه ای اعلام کردند: در طلیعه آغاز سال تحصیلی و بهار دانش، دانایی و معنویت و تقارن آن با بهار مناسبت‌های مبارک، ربیع‌الاول، ماه میلاد مسعود پیامر اعظم ص و حضرت امام جعفر صادق (ع) و آغاز امامت موعود منجی، حضرت مهدی منتظَر (عج) و سومین سال خدمتگذاری دولت مردمی، ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بلند امام راحل (رض) و بیعت مجدد با رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای دام ظله‌العالی، شرکت‌کنندگان پس از بحث و تبادل نظر و بررسی و مداقه در مهم‌ترین مسائل جاری و آتی حوزه علم، تحقیقات و فناوری کشور به ویژه آغاز شکوهمند سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و جهت تحقق اولویت‌های پنجگانه وزارت علوم بر بندهای نه‌گانه زیر به عنوان بیانیه اجلاس تأکید دارند:
 
۱- با الهام از رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را مظهر تقویت و تجلی دو نقطه اساسی یعنی وحدت ملی و امنیت ملی دانسته و تمام مساعی خود را در همین راستا و با رویکرد مدیریت پیشگیرانه به کار خواهیم گرفت.
 
۲- در کشاکش مواجهه شناختی و تقابل روایت‌ها، افزون بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و تربیتی دانشجویی و استادی، در راستای جهاد تبیین، زیست دانشگاهی و کنش‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی را نیز بستر روایتگری، روشنگری و صیانت از سرمایه بی‌بدیل کشور یعنی دانشجویان عزیز دانسته و در جهت تقویت دو عنصر مهم ایمان و امید در جامعه دانشگاهی مجدانه خواهیم کوشید.
 
3- اینک که برنامه هفتم توسعه کشور در آستانه تصویب در مجلس شورای اسلامی قرار دارد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران، یادآور می‌شویم حکمرانی علم و حکمرانی علمی راهبرد تعالی بخش و عنصر پیش‌برنده قطار پیشرفت کشور است. از این‌رو حمایت قاطع مجلس شورای اسلامی از احکام، برنامه‌ها و رویکردهای تحولی برنامه هفتم و استقرار نظام آموزش هدفمند، افزایش بهره‌وری، برنامه محوری، استادمحوری، شاگردپروری و موضوع مهم جذب، نگهداشت و چرخش نخبگان و راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف مورد انتظار است و برای عملیاتی‌سازی حداکثری این احکام تحولی، آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم.
 
۴- ضمن اهتمام به فعال‌سازی تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی و استادی با بسط و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها به ویژه جشنواره‌های امیدآفرین قرآن و عترت، حرکت، رویش و مانند آن و مشارکت حداکثری دانشجویان در اردوهای راهیان پیشرفت، برای ارتقای حکمرانی هوشمند فرهنگی دانشگاه‌ها و ثبت و ضبط آنها در سامانه فرنما، سال تحصیلی جدید را با تحرک و نشاط معنوی و علمی آغاز خواهیم کرد و حضور اساتید جوان را در طرح تعالی منش استادی گامی برای فتح قله‌های پیشرفت فرهنگی، علمی و فناوری می‌دانیم.
 
۵- برای حفظ شتاب رشد علمی و رقابت‌پذیری جهانی، تأمین مالی پایدار پایگاه‌های علمی، جبران هزینه دسترسی آزاد، توسعه زیرساخت‌های دسترسی به دانش روزآمد به ویژه علوم نوظهور و نوپدید و کسب مرجعیت علمی از طریق همکاری هدفمند مجلس، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بازسازی و نوسازی تجهیزات تحقیقاتی مؤسسات آموزش و پرورش تاکید می‌شود.
 
۶- در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر مهار تورم و رشد تولید و جهت رونق و رشد تولید دانش‌بنیان، طرح‌های مهارت‌آموزی، تربیت نیروی کارآفرینی، طرح ملی ترویج کارآفرینی و دستیار فناوری، تقویت و توسعه مأموریت‌گرایی، توسعه انواع بورس‌های تحصیلی، به ویژه بورس صنعت و جامعه و تقویت مراکز هدایت شغلی و اجرای دقیق شیوه‌نامه دروس مهارتی- اشتغال‌پذیری را به منظور آشنایی دانشجویان با محیط کار واقعی و افزایش سطح کار آمادگی آنان مورد توجه جدی قرار خواهیم داد.
 
۷- تشکیل و فعال‌سازی کارگروه استانی پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول را در اولویت قرار داده و نسبت به اجرای دقیق وظایف کارگروه از جمله آمایش رشته‌های تحصیلی مناسب با اشتغال و تطبیق مأموریت‌ها و حوزه‌های فعالیت با نیازها و مزیت‌های استان اقدام خواهیم کرد.
 
۸- ضمن قدردانی از تلاش ارزشمند و اثربخش دولت مردمی و تبریک کسب توفیقات چشمگیر در عرصه دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی و عضویت در پیمان‌های مهم جهانی، مشتاقانه آمادگی خود را برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده برای توسعه مقالات علمی و افزایش مراودات دانشمندان و پژوهشگران کشور به عنوان راهبرد مهم حوزه علم و فناوری، اعلام می‌کنیم.
 
۹- در هفته‌های اخیر به بهانه دروغ اخراج اساتید دانشگاه‌ها، برخی افراد و رسانه‌ها علیه نهاد علم هجمه‌ای به راه انداختند که شرکت‌کنندگان در اجلاس ضمن بی‌اساس خواندن این فضاسازی رسانه‌ای اعلام می‌دارند دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با حضور قاطبه اعضای هیأت علمی مؤمن، متعهد و وطن‌دوست، امور مهم آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگ و تربیت را پررونق‌تر از گذشته ادامه خواهند داد.

 
  • نوشته شده
  • در جمعه 24 شهريور 1402
  • ساعت 10
  • توسط کاربر سایت اداره روابط عمومی
  • تعداد بازدید 319
نظرات شما
captcha refresh