Logo
تاریخ : دوشنبه 9 خرداد 1401
کد 1403

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

از وظایف مهم دانشگاه ها تحویل نسل دانا به جامعه است

پنج اولویت کاری روسای دانشگاه ها؛ مرجعیت دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش‌، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز دوشنبه، نهم خرداد ماه، در اولین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: شما روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، سرمایه‌های نمادین کشور هستید که علاوه بر برخورداری از نعمت علم و دانش، عقل، دانایی و حکمت از نعمت مدیریت نیز برخوردار هستید و نگاه ما به شما، نگاه سرمایه‌ای نمادین است.

محمدعلی زلفی گل ادامه داد: اولین انتظار ما از شما عزیزان امانت‌داری شایسته است؛ چراکه مردم فرزندان خود را به شما امانت می‌دهند و ما یاد گرفته‌ایم از نظر اخلاق، فرهنگ و شرعی امانتدار خوبی باشیم. لذا باید از تمام توان خود استفاده کرده و از این امانت‌ها حفاظت کنیم و تلاش کنیم تا نسل باتقوایی را به جامعه تحویل دهیم؛ چراکه وظایف دانشگاه‌ها، تحویل نسل دانا به جامعه است.

زلفی گل خاطرنشان کرد: دانشگاه، توسعه دهنده‌ی شبکه فضائل در کشور بوده و هرکاری خیری که انجام بدهیم، خود به خود شبکه فضائل شکل می‌گیرد. رشد علمی نیز به همین صورت است که با حل شدن هر ابهام علمی، چند سوال جدید ایجاد می‌شود و شبکه‌ی فضائل و رذایل نیز اینگونه است؛ بنابراین سعی کنید دانشگاه‌ها محل توسعه شبکه‌ی فضائل در کشور باشند و از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی اضافه کرد: در کشور، هر خانواده‌ای تمام تلاش می‌کند فرزندانش عالم شود. در حالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست. پس، باید از این ظرفیت با برنامه و هدف استفاده شود مدیران برنامه‌ی راهبردی داشته باشند تا بتوان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. در راستای انجام این برنامه‌ها نیز باید برنامه‌‌های کوتاه مدت و بلند مدتی تصویب شود و به تصویب هیأت امنای دانشگاه‌ها برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه یادآور شد: این موضوع، وظیفه‌ی شرعی و قانونی  شما روسای دانگاه ها بوده و حتما باید اسناد بالادستی نظام مانند سند چشم انداز، بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی را اجرایی کنید و چارچوب برنامه‌های راهبردی  نیز اسناد بالادستی باشد.

وی همچنین تاکید کرد: پنج اولویت کاری شما باید مرجعیت دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش‌، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش باشد و این موارد را باید جزو برنامه‌های خود قرار دهید.

وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب، تمام قد از دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دفاع کرده‌اند و توفیقات علمی کشور را مرهون تلاش جامعه‌ی فرهیخته دانشگاهی دانسته‌اند. رتبه اول علمی در منطقه، بیش از دو درصد از تولید علم در جهان، رتبه تک رقمی در بحث نانو و رتبه پانزدهم در حوزه‌ی بایوتکنولوژی و توفیقات مهم در زمینه‌ی تسلیحات نظامی، پهبادها و علوم شناختی و پزشکی حرفی همه و همه دستاورد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است. برای همین خاطر است که دشمنان ما، انرژی خود را بر روی دانشگاه‌های ما گذاشته‌اند که رهبر معظم انقلاب به خوبی آن‌ها را تشخیص داده‌اند.

زلفی گل افزود: ما باید همه‌ی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را برطرف کنیم که از جمله آن‌ها؛ هویت مداری و امیدوارکردن نسل جوان و خودباوری آن‌ها است. دغدغه‌ی بعدی رهبر معظم انقلاب؛ افزایش ارتباطات علمی و دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه است که حدود ۶۳۹ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد و این مهم باید برای روسا و اساتید کشور، موضوعی جدی باشد.

وی افزود: جامعه‌ی دانشگاهی باید همه باهم دیده شوند. ضمن آنکه،اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، یاوران علمی دانشجویان هستند؛ همچنانکه دانشگاه‌ بدون دانشجو مفهومی ندارند و محور اصلی‌ باید برنامه‌ریزی برای رشد دانشجویان باشد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: دانشجو باید این فرهنگ دانشگاهی را فرا بگیرد که آموزش افراد در چهارچوب قانون مهم است؛ چراکه قانون‌مداری اصل استوار در جمهوری اسلامی بوده و استقلال کشور ما ارزان به دست نیامده است. لذا این امور باید در نسل جوان نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید سه درصد از درآمد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف فعالیت‌های فرهنگی شود و بهترین نوع سرمایه‌گذاری در آینده، ایجاد فرهنگ سالم است که فکر، احساس و رفتار انسان‌ها را شکل می‌دهد؛ لذا فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کنند تا از اوقات فراغت دانشجویان استفاده‌ی بهینه‌ای کنیم. همچنین باید شور و نشاط و کارهای جمعی را مهیا کنیم و روسای دانشگاه‌ها آنها را هدایت کنند و برنامه‌های فرهنگی را در امورات خود داشته باشند.

زلفی گل در ادامه گفت: برنامه‌های راهبردی در شعار سال نیز حتماً لحاظ شوند که نه تنها در یک سال، بلکه به‌عنوان‌ یک نگاه در کل برنامه‌ها دیده شود؛ چراکه دانایی با انجام برنامه‌ها تحقق پیدا می‌کند.

وی افزود: رئیس دانشگاهی موفق است که ارتباط خود را با مسئولین استانی حفظ کند که هرچه این ارتباطات قوی‌تر باشد، موفقیت  بیشتر است و اگر تعامل خوب باشد، بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها برطرف می‌شود. روسای دانشگاه ها باید ایجاد کمیسیون دانشجویی در استان‌ها را جدی بگیرند و از استانداران بخواهند این کمیسیون را فعال نمایند که در شرایط خاص کمک کننده‌ی آن¬ها خواهد بود و اگر برنامه داشته باشیم، مطمئن باشید، موفق خواهیم شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ماه‌های زیادی از دولت سیزدهم نگذشته است، ولی زمان به سرعت طی می‌شود و ما باید به مردم توضیح دهیم که چه کرده‌ایم و لحظه‌ای نباید بدون برنامه حرکت کنیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده نیز گفت: تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس مرکز علوم انسانی، طرح منش استادی از جمله‌ی این اقدامات است.

هدف دیگر ما از برگزاری این اجلاس، آشنایی روسا با یکدیگر  است تا تعامل بیشتر به وجود بیاید؛ چراکه حضور شما در کنار هم، سبب هم افزایی می‌شود و در بحث شفافیت سازی نیز درخواست می‌کنم معاونین وزارت در این سه روز مشکلات خود را به معاونین ذکر بکنند.

زلفی گل در خاتمه خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: از دانشجویان نترسید و با آن‌ها ارتباط داشته باشید و به یاد داشته باشید، طبیعت دانشجو کسب تجربه است؛ پیشنهاد می‌کنم سرزده در سلف و خوابگاه‌ها حاضر شوید و ارتباطات خود را با آنها نزدیک کنید؛ چراکه اگر دانشجویان احساس کنند، شما نگاه پدرانه‌ای به آن ها دارید، از توضیحات شما قانع می‌شوند.

آلبوم تصاویر اولین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور-1401

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 9 خرداد 1401
  • ساعت 15
  • توسط کاربر سایت اداره روابط عمومی
  • تعداد بازدید 150
نظرات شما
captcha refresh